donderdag 20 september 2007

4 dagen later

Dag mijn zoetekens!

Eerst even stoefen: IK HEB EEN 15/20 VOOR HET EXAMEN TAALKUNDE VAN ROEGIEST, en het ironische is dat het mijn beste punt is van mijn hele tweede jaar. Moeha! Maar ik ben uiteraard overgelukkig! Merci papa om het mij zo snel mede te delen!

Ondertussen heb ik dus gewoon dat kot genomen met al die vrouwen in. Heb er gisteren al zes van de 12 leren kennen: een Braziliaanse die rechten studeert, een heel lief kind, Fatima die nu stage loopt in advokatenbureau: zij is zo een beetje de moeder en woont al sinds eeuwen in dat kot, zij en de andere voorgangers hebben dus alle regels opgesteld, dan een Portugese die burgerlijk ingenieur doet, en dan nog een braaf, bleek Portugees studentje die hele dag tv kijkt, een Duitse die hier enkel is om haar thesis te schrijven in het Duits, ze woont al een jaar op haar kamer omdat ze geen les heeft en de hele tijd zit te schrijven, en dan hebben we Monica, zo zot als een achterdeur (smoort continu weed)...
De regels zijn vrij belachelijk ook: ok, iedereen heeft zijn eigen eten en kruiden en zout en peper en olie --> redelijk normaal. Maar dan: iedereen heeft zijn eigen afwaszeep en spons en keukenhanddoek, zijn eigen vuilzakken,... Ge moet u dus voorstellen dat die keuken volligt met sponzen en zeep, en iedereen weet dat alle sponzen er identiek uitzien, de zeep kan toch variëren: er bestaat dus groene, gele en blauwe en er bestaan zeker drie merken, HAHAHAHA
Nu ja, ik heb nog geluk: de huisbazin heeft bestek en eetgerief voor mij gekocht, vorig jaar moest iedereen zijn eigen glazen enzo kopen(nu begrijp ik waarom ik tien euro meer betaal dan de rest van mijn kot).. ZUCHT
En omdat al die vrouwen daar zo braaf zijn, kunnen ze er niet tegen dat er mannen over de vloer komen. Zal dus een andere oplossing moeten zoeken voor mijn lieve geliefde... Zo'n oplossing heb ik al, waarover meer later. :o)

Gisteren ben ik naar de winkel geweest om dingen te kopen die mijn kamer wat gezelliger zullen moeten maken (kaarsjes enzo) en een deken, een kussen en lakens. Maar ik heb een te dun deken gekocht, had van de nacht zelfs al koud... Maar overdag is dat hier dus snikheet: gisteren liep ik met mijn immense zak vol kamer-inricht-gerief door een hitte van 28 gr, de hele tijd bergop, jiehaaa!
Maar mij hoort ge niet klagen hoor, heb eindelijk eens zomer...

Ik heb ook eindelijk mijn coördinator-professor gevonden: sympathieke mens en die proffen gaan hier veel persoonlijker om met studenten. Hij vroeg mij hoe het nu zat met de ruzies tussen Wallonië en Vlaanderen...
Ik heb dus een paar vakken dat ik wil doen, die moet ik nu voorstellen aan mijn geliefde professor Roegiest en als hij groen licht geeft, dan ga ik naar de lessen.

Het komische hier in Portugal: de eerste schoolweek was deze week, maar als ge naar een les ging, was er altijd maar een man of drie, het is hier dus niet de gewoonte dat ge naar de les gaat de eerste week, alleen al om het feit dat veel proffen zelfs niet afkomen... Het zuiden is echt fantastisch: uitstellen, luiheid en chaos ( het typische mañana, mañana of amanhã, amanhã in de latinolanden). Misschien word ik ook meer relaxter, stel u voor...HAHA!
Maar ik kan er wel mee leven dat die lessen nog niet echt bezig zijn want dat wil zeggen: een week meer vakantie!!! Ik volg nu wel een intensieve cursus Portugees tot oktober. Maar ik volg enkel de communicatie- en schrijflessen, omdat ik de grammatica volop zelf aan het studeren ben. Gelukkig zijn de regels voor de werkwoorden bijna identiek aan het Spaans, jippie!

Ondertussen heb ik dus al enkele mensen leren kennen: zondag met een hele bende naar Figueiras da foz geweest, het strand dus. Maar die namiddag is ongelooflijk tegengevallen, die mensen lagen mij echt niet (het waren vooral Italiaanse en Duitse meisjes, en van die nationaliteiten heb ik de mannen net iets liever :o) ). Gelukkig was Renaat mee (de Franse Braziliaan-Limburger), das zo wa mijne maat hier, en met hem kunt ge tenminste nog een deftig gesprek hebben zonder dat ge u na tien minuten ongemakkelijk voelt omdat ge niet meer weet wat te zeggen.

Ik zit dus vaak in het hostel waar ik verbleef, waarom: wel Renaat woont hier nog, en João(Joeaaoeng uitesproken), den baas van het hostel is ne supertoffe gast, ik mag de tuin van het hostel gebruiken om te bruinen en afkomen als ik zot word op mijn kot, mijn kot is gewoon schuinsover... En, ik ga hier ook werken. Ze zijn dus met vier jonge werkende mensen en die kunnen niet altijd 24/24 aanwezig zijn, dus heeft João aan mij en Renaat gevraagd af en toe hier op te passen. Tis niet dak veel verdien(1 euro per uur), maar ik voel mij hier wel meer thuis dan op mijn kot... Ik moet hier ook niet echt veel doen, gewoon hier zijn en als er iemand komt, die ontvangen en alles tonen.
En er is hier een prachtige kamer met dubbelbed, waar ik dus met Andrew ga slapen als hij afkomt... João schrijft gewoon mijn uren op en daarmee betaal ik de kamer dan.
Toen hij de uitleg deed over hoe hier alles werkt, was er nog een ander meisje bij, Tina, een Sloveense: een ongelooflijk toffe, voelde mij direkt goed bij haar. Geen stilvallende gesprekken, echt de max! Ook nog twee andere Sloveense meisjes leren kennen gisteren: echt supertoffe mensen. Gisteren op schok dus met Portugezen(vriendengroep van João), Sloveense vrouwen, Renaat en ik.

Vandaag trouwens mijn eerste 'werkdag' in het hostel.

Vanavond eerste erasmusdinner en -party...

Hetgeen wel typisch is is de eeuwig herhalende vraag: where are you from ( ik laat hen altijd raden en ze raden altijd verkeerd: Argentinië, Venezuela, Spanje, Italië, Brazilië en Frankrijk zitten er bijna altijd tussen...HAHA mijn taalkennis en de zon hier heeft al zijn werk gedaan...)
Nu spreek ik ook al veel Frans, omdat vele Portugezen wel nog deftig Frans spreken...
En het Portugees begint al net iets verstaanbaarder te klinken... Volgende maand moet ik het (van mezelf) kunnen!! Straks lekker int zonnetje in de hosteltuin beetje studeren.

Het begint hier stillekens aan dus een beetje leuk te worden en de vitamine D van de zon doet ook wel zijn werk. Maar dat neemt niet weg dat ik jullie allemaal mis. Maar ik mis wel het weer niet: och arme jullie :-D

Geen tennisroddels of zo?

Of speciaal nieuws? Dingen die ik moet weten? Hihi, nieuwsgierig Aagje dat ik ben!!

Grote, dikke kussen, veel knuffels en veel zonnige liefde voor jullie!!!

Ps, Papie, gaat gij ook eens iets schrijven alstublieft? Want ik mis onze vrijdagavond en zaterdagmiddagbabbel ze!

Hoe gaat het met ons Helenatje? Ik heb deze nacht over haar gedroomd dat ze al woordjes kon zeggen :-)

Até logo!!!

yours faithfully,

Nathaaaalie, Naaaathalie, Nathalieieieie, Nathaaaliaa (de manieren hoe men mijn naam in een erasjmusj-stad uitspreekt)

8 opmerkingen:

stocky zei

Yo De Muis,
Blij van weer iets van jou te lezen.
Het doet goed te horen dat ge weer wat op uw plooien zijt gevallen.
Hier in de shop is het al druk geweest deze week.
Ik zou nog een heleboel andere dingen nog moeten doen maar kom er niet toe.
Ik ben maandag naar de muziekschool geweest,en mijn eeste
zangles gehad.
De leraar zegt dat hij al een hele boel dingen met mij kan overslaan,
qua stem.
Aléé ,dikke toot en tot het volgend exploot,
Papa

Anoniem zei

Hey liefken,
Tklinkt daar allemaal al veel beter. Super dat ge al een plan hebt voor als ik langskom, soundz-naizze.

Ik ga hier sebiet mijn eerste was doen, ben benieuwd hoe da ga gaan.

Anyway, tot zaterdag en veel plezier vanavond! Onze erasmus dinner + party was echt super.

kus!

Anoniem zei

Hoi tetterken,

oef je hebt iets gevonden en dan nog bij zoveel vrouwen...nen echte wespennest!?
je pa en ik werden al een beetje ongerust over je wel en wee!
ben gisteren gaan htb-en en heb gehoord da de jan geen les meer geeft bij ons! hij heeft gekozen voor de concurrentie!!
ik ben nu wachtende op de patrick om naar da stom lek te komen kijken ; heb hem tevens gevraagd om ne prijs te maken voor nieuwe ramen!
Had deze namiddag vrij en ben eens gaan fietsen langs den dender! gelukkiglijk werd ik nu gerust gelaten door symphatiserende coureurs!
dinsdag tanteken gespeeld: ben ons nichtje gaan afhalen in de crèche; maar ze was moe en een beetje verkouden (wa wilt ge met zo'n hondenweer! Ze is zo heerlijk schattig!
dikke moekeskus en ook groeten aan je wassende andrew (hopelijk geen roze pullekens ha ha ha)
dada
tanteken

Anoniem zei

Lieve Nathalie, je mag echt trots zijn op zo'n mooi resultaat! De doorzetter wint altijd. Ik vind je blog heerlijk om te lezen en zo voelen we ons een beetje dichterbij. Ik ben blij dat je dit weekend naar Andrew gaat. Er zullen zeker nog wat gezellige fotos van jullie volgen. Daphne is net terug uit Australie en dus is het huis weer een beetje voller. Ik wacht vol ongeduld op de volgende texten.....et oui, la vie est belle! Knuffel van Dominique (mama Doll)

Anoniem zei

Hey Nathalieken,

Ik ben blij dag ge uwen draai wa begint te vinden daar. Zoveel vrouwen onder één dak. Dat da maar goe komt :) Het trouwens heel leuk om je blog te lezen. Zo weten we tenminste wat ge daar allemaal uitspookt :p Hier in België hebben we eindelijk nekeer een deftig weekend kwa weer. Zo deftig dat morgen zelf bbq bij Bruno thuis is ter ere van zijn diploma (eindelijk :) ).

Voor de rest vertrek ik straks naar Leuven met Sannie om haar kot te gaan bekijken en in orde te zetten. Da zal ook effe wennen worden voor mij. Mijn zoeti niet meer bij mij in de week :( Ma Leuven is niet ver en ben van plan haar zeker 1 keer in de week te bezoeken. Voor de rest heb ik nog geen nieuwe roddels. Maar als ik der heb laat ik je wel direct weten :) Alé kga is afsluiten want kmoe weg. Geniet ginder van de zon en van al de rest. Amuseer je. xxx

Feyter

ps. Gisteren was vrijdag en we miste je al daar achter den toog ;)

Anoniem zei

Dah Niht!

Toevallig daarnet in uw nick een blogadreske zien staan. Ik dacht laat ik eens iets typen voor mijn nihteken daar in het zonnige portugal! (terwijl ik hier zit te verkleumen)

Ben content te lezen da het daar allemaal goed gaat. jammer da ik u ni meer gezien heb voor u vertrek, maar da halen we wel eens in als ge terug zijt e! Ben al benieuwd naar alle verhaaltjes.

Ale, ik hoop da ge de mensjes hier niet té veel mist, en dat de bleit buien verminderen, da ge ten volle van u erasmus kunt genieten.

Met uwen nonkel-niet-pater is alles in orde, idem met titi en de zusterkens. Jessica is deze week begonnen met haar eerste jaar voedings en dieet kunde, we wachten allemaal in spanning af dat het gaat geven.

Ale, ik moet nu naar de les!

Nog veel succes en een dikke zoen van nihteke Salaa!

x

Anoniem zei

é é

Anoniem zei

goede start