dinsdag 23 oktober 2007

10 oktober-23 oktober







Dag mijn lieve schatten!

Jaja, veel te lang geleden, ik weet het... Ik had echt geen inspiratie vorige week, dus dacht ik: "ik wacht nog een week".

De week tussen 10 oktober en 17 oktober was zeer rustig, want ik had mijn jaarlijkse verkoudheid, dus ben dan ook braafjes thuis gebleven.

Woensdag 10 oktober heb ik een immense lasagne gemaakt voor mijn vriendjes, ik denk dat er zo 10 man van gegeten heeft, en iedereen vond het lekker: joepie!!! Voor de rest was deze dag uiterst rustig eigenlijk.

Donderdag 11 oktober was mijn meest zieke dag dus ben ik de hele dag lui geweest. In de les heb ik mij dood geërgergerd: de professor van Spaanse Taalkunde hier, een vrouw, is niet echt intelligent: ze vertelde dus dat het Duits een uiterst moeilijke taal is en dat de mensen die hier, in Coimbra, Duits studeren, na vijf jaar Duitse les, nog niet eens in een restaurant hun eten kunnen bestellen in het Duits. Ja, geloofwaardig... Toen ik er even tegenin ging (dat kan hier allemaal in de les) zei ze dat ze niet geloofde dat ik na 3 jaar Duits in de universiteit al Duits kon verstaan en spreken (welk niveau heeft Duits hier dan in godsnaam????) en ze vroeg welke taal ik in België spreek en ik zei: Vlaams. Ze vroeg: "wat voor taal is dat eigenlijk, is dat een Germaanse taal, zoals het Hollands?" Ik zei: "dat is wel dezelfde taal e!" En weet ge wat???? Ze geloofde mij niet, ze dacht dat Hollands, Vlaams en Nederlands drie verschillende talen waren... En dat geeft dan talen... Ik kan dat echt niet begrijpen, echt niet, ge moet toch uiterst dwaas zijn als taalleraar als ge dat niet weet: dwaze vakidioten hier!
Nog een ergernis: ik volg hier dus Afrikaanse Culturen en die man was bezig over bizarre processen in de wereld, en hij gaf het voorbeeld van Kafka, dat men hem altijd gebruikt om bizarre processen een naam te geven: de kafkiaanse processen dus... En weet ge wat hij zei: "ik kan niet begrijpen dat een schrijver die in een minderheidstaal schrijft zo bekend wordt over de hele wereld". Hij zei: "Het Tschechisch is toch echt geen bekende taal..." Ik zei tegen hem "Euh, professor, Kafka was een Tschech, maar hij schreef wel in het Duits e, en Duits is toch geen minderheidstaal..." Hij antwoordde: " aah is het waar dat hij in het Duits schreef? Dat wist ik niet! Maar Duits is toch geen cultuurtaal!" My god!!! Professoren hebben hier dus geen klote culturele achtergrond e( sorry voor het vuile woord, maar dit maakt mij echt kwaad).
Trouwens, de prof van afrikaanse culturen heeft een tattoo op zijn pols... Deze prof durft ook nog over rassen spreken als hij het heeft over de verschillende culturen in de wereld... Rassen is enkel hetgeen dat onderscheid maakt tussen een hond en een mens bijvoorbeeld... Het is een ware schande! Hij kent niets over de Duitsers, maar hij gebruikt wel hun 'vaktaal' als hij over volkeren praat in de wereld...

Vrijdag 12 oktober: appeltaart gemaakt voor de vriendjes en gewerkt in de hostel.
zaterdag 13 oktober: een beetje gerust en naar ons Tina geweest: zij heeft gekookt voor mij: heerlijk Sloveens eten! Ze heeft mijn haar ook gestreken: ik zag er helemaal anders uit met plat haar... Erna zijn we naar een Spaanse erasmusfuif geweest met de vreselijkste Spaanse muziek...

zondag 14 oktober: fantastische dag: dit is de dag dat ik smoorverliefd ben geworden op Portugal... Ik ben naar de zee gegaan, meegereden met de Portugese hostelbende. We zijn door de mooiste baantjes gereden naar de zee, door de wilde natuur. Echt heerlijk! Heerlijk weer, prachtige omgeving. Eerst zijn de mannen gaan surfen. Ik heb wat liggen bakken dan. En na hun gesurf, zijn we naar een ander strand gereden. Het was een half uurtje rijden, langs de kustlijn, bergen op en af, tot we aan een soort van zanderige steenweg kwamen... We reden de berg op: de prachtigste zichten op natuur, strand, duinen, zee, zon... We kwamen dan aan bij het strand: prachtig, ik heb er geen woorden voor, er was bijna geen ziel, er waren heel wilde golven, de zon was aan het zakken, écht, ik werd er zooo stil van... Ik moet toegeven, Portugal wekt echt het uiterste gevoel van geluk op bij mij... De zonsondergang tot de laatste seconde uitgekeken en dan teruggereden langs de donkere banen met prachtige muziek op de achtergrond...
Als een blok in slaap gevallen, uiterst gelukkig...
maandag 15 oktober: een gewone lesdag
dinsdag 16 oktober: tussen de lessen voor de eerste keer in de botanische tuin van Coimbra gaan zitten om daar op mijn gemak wat te lezen en te chillen. Prachtige tuin!!! Die planten, zo tropisch, vergelijkbaar met papie zijnen binnenkoer, maar dan int groot... Daar uren met een muziekske in mijn oor aan de fontein gezeten... Ik zou hier perfect poëet kunnen worden in Portugal...

donderdag 18 oktober: naar de les en 's avonds naar mijn lief vriendje.
In Lissabon zijn we naar een Japans restaurant gaan eten: ik vond dat niet slecht, wel veel te vettig naar mijn normen. En de visgerechten zijn toch niet mijn ding. Wel een enorm grappig en goed concept: ze zetten dus bordjes met verschillende dingen op een soort van lopende band die passeert naast u tafel en ge moet dus gewoon het bordje kiezen dat ge wilt... Dus "all you can eat" voor 9 euro...
Erna in een superzalige loungebar een galão gaan drinken (melk met koffie, mijn favoriet drankje hier). De max van een moderne loungebar, met een uiterst kleine serveuse...Na even ons eten te laten zakken, zijn we naar de "caipirinhashop' gegaan: caipirinhas aan 2 euro uitgebaat door de hele familie: heerlijk!!! Bairro alto is echt leuk!
vrijdag 19 oktober: Lekker lang geslapen met het heerlijke liefken naast mij. Dan de stad gaan bezoeken: eerst de castelo de são Jorge gaan bezoeken. Op de weg naar boven zijn we de prachtigste loungebar ooit tegengekomen: een soort van miradouro (uitkijkpunt over de stad) met zicht op de stad en op het water: een dak met zetels op, loungemuziek op de achtergrond en uiteraard perfect warm weer. ZAAALIG! Ik begin Lisboa ook zeer graag te hebben... Eens ge de mooie plekjes van een stad leert kennen...
Na een paar uur daar te blijven plakken zijn we naar het kasteel vertrokken... Prachtig kasteel met hét mooiste uitzicht op de hele stad. Echt prachtig! Er was daar ook een man prachtige gitaar aan het spelen... Perfecte omstandigheden voor een romantisch innerlijk gevoel.
's Avonds zijn we naar Belém geweest, alles was al gesloten, we waren net iets te laat om nog binnen te kunnen. Maar het gebouw vanbuiten zien, volstaat al, het is prachtig!!!
De zon was al aan het zakken dus zijn we ons ergens in een park aan het water gaan zetten en hebben we samen naar de zonsondergang gekeken... MMMMMM!!! Ik hou van het land van de ondergaande zon! Portugal is toch een enorm speciaal plaatsken in mijn hart aan het krijgen! Ik ben zo blij dat ik Portugal gekozen heb voor erasmus.
Na het vallen van de dag, zijn we heerlijke pizza gaan eten en erna naar de caipirinhashop voor de verandering...

zaterdag en zondag 20/21 oktober: Met het schatje gaan shoppen (och arme diene jongen). De eerste winkel die we binnenstapten was een laatste poging van mij om schoenen te zoeken in mijn maat... En raad eens: deze winkel had de schoenen die ik graag zag in mijn maat: dit is een ongelooflijke gebeurtenis, want normaal gezien bestaat de maat 40-41 in Portugal niet. Die verkoopster was waarschijnlijk ook blij dat ze eindelijk de grote maten had verkocht gekregen :o)
Ook een beetje kleerkens gaan kopen... Ik heb plots maatje 36 in broeken (slik).
Daarna moest ik mijn schatje spijtig genoeg verlaten om terug de metro-trein-busreis opnieuw te doen.
Toegekomen in Coimbra, mij klaargemaakt, want ik ging naar een electronisch muziekfestival met de Portugese Hostelbende...
Ze zeiden tegen mij en Nusa dat dit in de buurt lag van Coimbra, maar het was eigenlijk 40 minuten rijden. Haha, in mijn conceptie, ligt dat niet meer in de buurt ze. Het is net hetzelfde als zeggen dat Lebbeke in de buurt van Gent ligt...
Ik kon mijn ogen niet geloven... De plaats waar dat festival was, was fantastisch, zoiets maakt ge nooit mee in België: een naakte sterrenhemel, geen licht, enkel blacklight, een veld, omringt door bergen met bomen, een bos, en een beetje lager een wilde bergrivier. Het was daar wel vreselijk koud, de volle drie graden. Maar de verdamping van het water maakte het geheel nog idyllischer... Een soort van sprookjesachtig geheel! Het was net alsof ge in de ardennen zat, op veertig minuten van de zee. ONGELOOFLIJK!!! Die tegenstellingen in de natuur, zoooo dicht bij elkaar!!! We zaten in de onbewoonde wereld, zonder licht, ik was helemaal onder de indruk van de sterrenhemel... Pffft, hoe zot! 's Nachts gaan slapen in de auto voor een paar uurtjes, tot ge zo koud had, dat ge terug moest gaan dansen. Dan kwam de zon op van achter de bergen. Lekker warm! Het werd alsmaar heter. We zijn dan aan de rivier gaan liggen en hebben daar wat geslapen. Het zaligste was, dat iedereen zooo aan het genieten was van de omgeving, dat er geen woord werd gezegd, gewoon genieten, rusten en luisteren naar het kabbelende water, de vallende bladeren en de loungemuziek op de achtergrond met het hete herfstzonnetje op ons bolleken...
In de namiddag terug naar Coimbra langs de prachtigste veldwegen vol druivelaars, Mc Donald's gaan eten en gaan slapen. Ik heb de volle 17 uur geslapen en gisteren was ik weer volledig fris en actief!
maandag 22 oktober: Tina haar verjaardag gevierd in de Hostel en dan gaan slapen

Bij deze weten jullie weer eens wat ik hier allemaal gedaan heb. De conclusie van het hele verhaal is: de auto is de beste uitvinding ooit om prachtige natuur te ontdekken en Portugal is prachtig! Ik ben zoooooo verliefd op Portugal, zo erg dat ik misschien België ooit wel zal verlaten om naar hier te komen. Mijn heimwee naar België is weg... Uiteraard niet naar de mensen die ik graag zie, maar jullie moeten maar naar hier komen dan (hihi) als ik hier ooit kom wonen. Echt, van de streken die ik al gezien heb, is Portugal tot nu toe al mijn favoriet (samen met Madeira, maar ja dit is dan ook een deel ervan). De Portugezen hebben hun plaatsen in de wereld goed gekozen...
Lieve mensen, ik wil dit land kunnen tonen aan jullie, het is fantastisch. Mama, bereid u voor op een visuele indruk die u nooit meer zal loslaten!!!

Dikke zoenen voor mijn geliefde Belgen die ik mis en graag zie!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag nichteken!

Eindelijk denk ik eraan om hier eens iets van mij te laten horen...

't Is leuk om al uw 'verhalen' hier te zien (en dat begint al veel te worden om helemaal te lezen, amai!)
Zo te horen valt het daar allemaal goed mee in Portugal en hebt ge toch al een hoop vrienden en kennissen bij, dat zal wel gedeeltelijk compenseren voor uw heimwee naar ons Belgenland (waar het nu toch verschrikkelijk koud begint te worden, brrr...)

Ik ben het hier ook allemaal al goed gewoon in Gent; op kot samen met het vriendje is plezant, en den Blandijn valt ook zeer goed mee!
Ook de lessen gaan goed, Duits gaat wel redelijk snel (vooral Duitse letterkunde van Jaak de Vos, ouch!) maar ik denk wel dat het gaat lukken! En als Engels blijft zoals het nu is.. Piece of cake ;) Het gaat natuurlijk nog toffer zijn als ik grote nicht Nathalie af en toe eens tegen het lijf ga lopen volgend semester, héhé.

Zeer spijtig dat ge er niet kunt bijzijn als ons mininichtje gedoopt wordt... Maar aan foto's zal er wel een overvloed zijn natuurlijk! Binnen een paar maand, op de jaarlijkse feestdagen, zal het ook wel een verschil zijn... Nathalieke in Portugal en ik kan er niet overal bijzijn door den blok natuurlijk... De koekskes gaan niet opgeraken bij nonkel Pros & tante Rosa ;)

Maarja, ik moet dringend mijn zinnen beginnen vertalen voor Leuschner!
't Amusement nog ginder in het verre Portugal, und natürlich: auf Wiedersehen!

Dikke kus,
Nichteken

Anoniem zei

elaba nathalieke
ik ben blij dat ge u daar goe amuseerd. En die domme leerkrachten daar moet ge u niets van aantrekken.
Ge moogt België wel nie verlaten hé, da zouk nie leuk vinden.
Bij mij gaat het leven zijn gewone gangetje, dus ik heb nie veel inspiratie om iets te schrijven, ma amuseer u daar nog goe en ik schrijf nog wel es iets hé!!
dikke kus
stefke