maandag 1 oktober 2007

woensdag-zondag


Dag lieve schatten!
De tijd vliegt hier voorbij... Vandaag ben ik daar eerlijk gezegd helemaal niet kwaad voor, want ik heb vandaag vreselijk veel heimwee! Ik mis jullie verschrikkelijk! Ik mis de knuffels van mensen die ik heel graag zie.
Hier is alles heel oppervlakkig. Het klikt uiteraard wel met een paar mensen, maar dat is hetzelfde niet... Ik zit hier nu al drie weken en nu besef ik echt heel hard dat ik hier toch nog lang ga zitten en het zal moeten doen met oppervlakkige kennissen. Langs de ene kant hecht ik mij te snel aan die mensen, maar langs de andere kant wil ik dat niet, omdat ik toch besef dat ik binnen vijf maand die mensen niet meer ga zien...
Gelukkig heb ik Andrew die niet te ver van mij zit. Gelukkig kan ik hem af en toe eens een échte knuffel geven.

Mijn week was vreselijk vermoeiend omdat de week ervoor een beetje te zwaar was naar mijn kunnen.
Dinsdag: les en uitgeweest. De les viel eigenlijk zodanig tegen dat ik een ander vak ga kiezen: cultura brasileira (enige nadeel is dat het de vrijdagmorgen valt om negen uur). Uitgaan: was een fuif van de economie-richting, veel te grote zaal en veel te veel volk.

Woensdag: gewerkt in de hostel en vooral niets gedaan, want kwas vrij moe. Er waren vier Spaanse meisjes toegekomen in de hostel die vreselijk moeilijk aan het doen waren, echt van die typische vrouwenstreken. ZUCHT! S'avonds uitgeweest met Tina, die bezoek gekregen had van enkele Sloveense vrienden, zij wouden persé het uitgaansleven hier eens meemaken. Ik verschoot ervan hoe mooi die Sloveense meisjes eigenlijk allemaal wel zijn! Ik ben wel vreselijk vroeg doorgegaan want had mijn slaap echt wel nodig!

Donderdag: uiterst lang geslapen en lui geweest, erna uitgeweest naar een erasmusfuif, die was zo saai dat we vroeg naar huis zijn gegaan.

Vrijdag: Tina moest werken in de hostel: hele dag met haar in het zonnetje gelegen in de hostel-tuin en 's avonds zijn we naar het stadje geweest om naar de winkeltjes te gaan kijken: heb mijn oorbellenverzameling weer uitgebreid! Ik heb de vrijdag telefoon gekregen van mijn lieve mama, blij dat ik was!!! Leuk om haar eens te horen! De vrijdag op tijd gaan slapen, want op zaterdag moesten we opstaan om 7 uur om te vertrekken naar Porto.

Zaterdag: naar Porto vertrokken rond acht uur (erasmusuitstap met 50 man: vooral Brazilianen in feite). Ge kunt u niet voorstellen hoe traag dat die Brazilianen zijn: we hebben een uur vertraging gehad door hun. Het eerste dat we bezocht hebben in de voormiddag was een porto-bedrijf. Tof om te zien! En we mochten uiteraard de porto proeven (om elf uur in de voormiddag porto op nuchtere maag). Erna zijn we naar een museum geweest waar er een of andere koning in de romantiek gestorven was. Maar dat was vreselijk saai! 'S middags in de kantine van de unief van Porto gaan eten: vreselijk voedsel: frieten met rijst en varkensvlees (ja, inderdaad in Portugal eten ze frieten met rijst)
In de namiddag kregen we een boottocht voorgeschoteld, ge moet wel weten dat het daar al de hele dag aan het regenen was (naar het schijnt is het in Porto heel vaak slecht weer: type Belgisch weer). Maar de boottocht was wel mooi: prachtige stad! Na al deze uitstappen mochten we ons installeren in een hostel, het regelen van de kamers heeft zeker een uur geduurd... (ergernis alom bij de (eerder noordelijke)Europeanen ). We kregen dan een uur vrij: hebben dan met Tina, Petra, Nusa, Rodolfo en Renato en Margaux (het Antwerpse meisje) een apperitief (porto uiteraard) gedronken op de kamer. Erna gaan eten met de Porto-erasmus-bende samen. Het eten was net hetzelfde als 's middags (over toeval gesproken) maar net ietsje beter... Dacht ik toch...Want toen ik naar de toilette ging, wandelde er een kakkerlak voorbij... Zucht! Nu ja, ik had dan een uur later dan ook een zwaar probleem dat ik continue de wc moest opzoeken...
Rond 24uur dan vertrokken naar een of ander vervallen feest-krot waar het erasmusfeestje doorging. Dat was verschrikkelijk saai. Maar gelukkig hadden we onze reddende engel João die zich ook in Porto bevond. Hij zat in een loungebar met enkele vrienden: uiterst gezellig, loungemuziek-ding met tuin. Er was wel weinig volk en een uur later zijn we naar een boot gegaan: in de kelder van die boot werden er feestjes gegeven: er was een drum & base-feestje aan de gang. Uiterst alternatief volk daar, type piercing van top tot teen met dreadlocks...
Na een tijdje teveel buikpijn van het hygiënische eten een taxi met ons drieën genomen (Margaux, Nusa en ik) en lekker gaan slapen voor een paar uur.

Zondag: heerlijk geslapen, een kerk gaan bezoeken, koffie op terras gaan drinken (eindelijk mooi weer) en dan het mooiste dat ik tot nu toe al gezien heb: la casa da música! Geweldig!!! Dit is een modern gebouw, getekend door een bekende Hollandse architekt(naam vergeten). Maar echt zot, er is enorm over nagedacht geweest, alles is in teken van hoe bepaalde effecten in de architektuur de mens zijn gemoed beïnvloedt en hoe de mens zijn concentratie het best kan getrokken worden.
Er worden daar uiterst goedkope concerten en fuiven gegeven. En het gebouw is echt uiterst fantastisch, iedereen was enorm in de wolken. De man die ons de rondleiding gaf, kon alles ook uiterst interessant uitleggen. Zo was er een oranje kamer, dat was de onderwijskamer omdat oranje de mens zijn aandacht trekt. Zo was er ook de donkerblauwe kamer, waar iedereen muisstil werd, dat was een zaal bestemd voor kinderen. Zij kunnen het concert zien, horen de muziek, maar kunnen zoveel lawaai maken als ze willen, zonder dat iemand in de zaal gestoord wordt, het blauw zorgt er ook voor dat ze rustig worden. Echt over elke kamer dat er daar is, is er enorm nagedacht geweest. Ongelooflijk!!! Iedereen was helemaal onder indruk van dit gebouw. Achter dit fantastisch staaltje van architektuur zijn we naar een museum van moderne kunst geweest: het was mijn ding niet echt, maar er stonden wel enkele leuke en goede kunstwerken. Dan zijn we nog in de kathedraal geweest om eens naar het prachtige uitzicht te kijken.
Iedereen was moe en uitgepraat. Het was dan ook uiterst stil op de terugweg. Iedereen had nood aan slaap en aan een moment voor zichzelf. Heb mijn lieve geliefde gehoord op skype en ben dan gaan slapen. Vandaag wakker geworden om 14 uur: dat deed deugd.
Vanaf deze week beginnen de lessen ECHT. Straks mijn eerste les culturas africanas: hopelijk versta ik er iets van!
Dikke zoen voor iedereen!
Ik mis jullie en zie jullie graag (bewijs: het oogvocht dat nu uit mijn oog druppelt...)
Nathalieke

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Nathalieke,

Eindelijk heb ik je correct blogadres. Pappie had mij een foutief gegeven, verschillende verkeerde nathaliekes, de laatste was een blog van een bijbelmaniak. Modern times alleluja?! Om je heimwee wat te temperen, het is hier weer een sombere mistroostige dag. De belgskes smachten collectief naar een zuiders zonnetje. Nog maar 7 maanden te gaan...
Wij zitten hier met het 'leeg nest'gevoel, zo zonder dochter. Je bent niet de enige met heimwee ;)
Vannamiddag komt ons gentenaarke nog eens naar den buiten. Eind deze week gaat ze internet hebben op haar kot. Hou je goed in het verre Portugal! Veel liefs en een dikke bees van jouw ander tanteke

Anoniem zei

Dag liefste stiefdochterken,

Ik merk dat je daar een zeer druk leven hebt ! Zou echt iets voor mij zijn: hele dagen uitgaan en in 't zonneken liggen. Dat is wat ik me van mijn pensioen voorstel ;-)) (Oeioei, ons Michèle gaat dat hier lezen !)Zal ik je een maand komen vervangen ? Ik zal me in jou vermommen. Zal een kleinn probleempje zijn, maar ik ben nu toch al 28kg afgevallen. Dus mijn buik wat ophogen tot borsthoogte, haar en rimpels wat bijwerken en dat moet lukken !
Ik versta dat je heimwee hebt. Je komt uit een warm nest, met een heel toffe , lieve en toegewijdde familie, dus da's logisch.
Uit je kop zetten, meiske en volop genieten van het leven.
Ik hoop dat we elkaar binnenkort zien - ik zou allesins in de kerstvakantie naar Lisabon willen gaan en je mams komt misschien nog in het herfstverlof aan - ik zal wat lobbyen voor jou.
Dikke kus van GODUI.
Groetjes.

Anoniem zei

Dag lietje,

Even langs deze weg een boodschapje voor je, want ik begin me af te vragen of je m'n e-mailtjes ontvangen hebt?
Geniet maar met volle teugen van je studentenleven, het zonnetje op je bolleke en alle mooie en leuke dingen die je hartje kunnen bekoren. En ook al missen we je allemaal en word je soms overvallen door heimwee, vijf maanden zijn zo voorbij en dan gaan we hier massaal in rijen staan aanschuiven om je te mogen knuffelen.
Van mij alvast een dozijn virtuele megaknuffels en een dikke zoen.
Hou je goed en laat je me eens weten of je m'n mailtjes ontvangen hebt, wil je?

liefs,brokie

snotgroet van Amedé
+ neutkreet van lisoe
= "sneutkroeten" van de poezekes

Unknown zei

dag Nathalieken. fijn te horen da het ginder goed gaat, behalve dan het beetje heimwee natuurlijk.

Ik zal u dan maar meteen eens de tennisroddels vertellen zeker. allé ja, roddels zijn het ni echt. eerder feiten :)

ten eerste, de Laisnez is vant straat.

Ze heet petra, ze is 29, binnenhuisarchitecte en ze zijn nu al iets van twee weken samen. Ze is al meegeweest me hem naar den tennis en ze gaan ook samen mee op weekend van de jeugd. is wel tof.

ten tweede, ondergetekende heeft gisteren zijn contract getekend bij kbc. woehoew. kheb wel nog congé gans oktober en in november mag ik beginnen. we missen u wel al svrijdags zenne. ni da u nicht het ni goed doet ofzo. maar het samen lang blijven plakken me de bende lukt precies zo goed ni meer sinds gij er niet zijt.

anyway, heel veel plezier ginder en tot schrijfs é

dadaaaaa xx

Bruintje

Anoniem zei

Dag Nathalie,
hierbij laat ik je even weten dat ik je blog op de voet volg. je schrijft zo zalig...we beleven het bijna mee. Zoals iedereen kan ik alleen maar benadrukken dat je enkel de leuke dingen moet onthouden én genieten van de zon als die er is!!Zonne-energie doet wonderen (zoals vandaag toevallig)
Geef een dikke knuffel aan Andrew als je hem (waarschijnlijk dit weekend) ziet. Laat maar weten als hij iets voor je mee moet brengen als hij volgend WE naar huis komt.
veel liefs,
Dominique F.

Anoniem zei

Hallo Nathalieke

Hoe gaat het in het zonnige Portugal ? Hier is het ook eens wat mooi weer geweest dit weekend dus hebben we er ook kunnen van genieten. Ik zal maar met de deur in huis vallen: We hebben een datum vastgelegd om ons Helenatje te dopen, namelijk zondag 4 november, het is zo jammer dat je er niet bij kan zijn maar we hadden ze toch graag gedoopt voor ze een jaar is, op den deur kan ze zelf naar haar doopvont lopen en dat is ook niet echt de bedoeling hé... Maar we zullen veel foto's maken zodat je niets hoeft te missen. Ze zal gedoopt worden in de kerk van Baardegem, Philippe had gebeld en alles was direct geregeld, verliep eigenlijk veel vlotter dan verwacht. De semallekes zullen daar een goede naam hebben ...
In april volgend jaar mag ze in de suite lopen bij de trouwfeest van mijn nicht, gaat ook grappig zijn als ze tegen dan al kan lopen natuurlijk. Maar ze gaat goed vooruit, ze zit bijna helemaal alleen en lacht nog altijd veel. Alleen heeft ze nu wat last ad darmen (en veel vuile pampers) dus straks nog maar eens naar de dokter zal waarschijnlijk een buikgriepje zijn... In de crèche doet ze zoveel vieze beestjes op
maar ja zo wordt ze groot zeker
Ik kan me voorstellen dat je heimwee hebt is normaal nu je leven een beetje in zijn plooi valt enz maar binnen enkele weken is je mama daar en dan kun je wat vitamientjes/knuffels opdoen. Ze kijkt er ook naar uit om je te zien
allé, we gaan nog wat werken hé
we denken veel aan jou
dikke knuffels van helena, sampras, Kristina en Philippe

Anoniem zei

elaba zoetje
Ik wou echt dat ik met u in Portugal was ze, blijkbaar gaat alles daar goed hé, behalve dan dat ge af en toe heimwee hebt, ma da is normaal hé. Ik mis u ze, want ge zijt er nu nie hé om es ne goeien te gaan drinken, ma we gaan da zeker doen wanneer ge terug zijt hé!!
ik wens u echt nog het allerbeste en amuseer u nog goe hé
dikke dikke kus
stefke
(ps: als ge terug zijt dan moet ge mij es een beetje portugees leren goe? da lijkt mij wel leuk)
xxxxxx