dinsdag 11 december 2007

30 november-10 december




Dag mijn lieve schatten, hier zoals beloofd een postje, nadat mijn papa gekomen is. Het was de max met mijne papa, merci e papa! Ik heb er echt van genoten nog eens leuk te tetteren met mijn lieve papa.

vrijdag 30 oktober: Vandaag hele dag zitten vertalen voor die opdracht van Afrikaanse culturen, het is dus vreselijk moeilijk om vanuit het Engels in het Portugees te vertalen. Ik ben daar dus absoluut niet in getraind in het vertalen, en zeker niet in deze twee talen… Bijgevolg was dat een titanenwerk om drie bladzijden te vertalen, en het was dan nog geschiedkundig lexicon, met veel woorden, die ik zelfs in het Nederlands maar half verstond… Na het lange werk ben ik bij de Renaat thuis gaan eten. Ons Margaux was daar aan het koken voor ons. Het was Provençaalse saus met kip en rijst. Zeer lekker. Daar lang gebleven, want het was uiterst gezellig!!!

Zaterdag 1 december: om 12 uur beginnen werken in de hostel, dan zijn Rocio en Sabrina afgekomen om te praten over onze presentatie die we maandag gaan geven. Daarna is de Renaat mij nog een bezoeksken komen brengen en tegen 24 uur had ik gedaan met werken. Daarna met Renaat en Rodolfo en drie Braziliaanse meisjes nog ene gaan drinken tot het kot sloot (om 2 uur sluiten de cafés hier al…)

Zondag 2 december: de hele dag een powerpoint zitten maken voor de presentatie de dag erna en gaan eten met mijn vriendjes in een Italiaans restaurant waar de pizzadeeg nog deeg was…

Maandag 3 december: zeer drukke dag: powerpoint afgewerkt, naar den unief om onze presentatie af te printen, maar het probleem was, dat ze nergens in de copyshops mijn usb-stick konden lezen. Dus ben ik toen de les al begonnen was, naar de hostel gegaan om te gaan printen. Ik kwam helemaal bezweet (mijn bril al volledig bedampt) toe in de les. En na een uur en half dat de prof aant tetteren was, kwam het erop neer, dat we die presentatie niet moesten doen en werd verschoven tot de woensdag. Ik werd volledig zot, speciaal de unief-trappen op en af gegaan om te printen, mijn hele zondag en maandag gespendeerd aan die powerpoint… En dan kregen we nog meer tijd…ZUCHT! Nu ja, het was wel goed om mijn tekst in te oefenen. Na de les was het weer eens vergadering op mijn kot, maar deze keer een positieve: we moesten een naam trekken. En voor die persoon moeten we dan een kerstcadeau kopen tussen drie en vijf euro. Ik heb de Duitse getrokken en die ken ik een beetje, dus dat valt goed mee! Daarna heb ik mijnen Portugese asterix en obelix gelezen en lekker geslapen…

Dinsdag 4 december: ’S avonds naar het shoppingcentrum gegaan met Paulo en Margaux omdat ze op zoek waren naar kerstcadeautjes. Daar zijn we in de burgerking gaan eten (jaja, ik weet het, wéér fastfood…, maar da kan zooooo’n deugd doen e!) Daar tot tien uur ’s avonds gebleven en ook al een kerstcadeau voor mijn kotgenote gevonden… Blij dat ik daar vanaf was… Daarna nog ene gaan drinken en dan dodo.

Woensdag 5 december: Om half elf op om naar de les om de presentatie te doen. Ik denk dat de prof, ondanks mijn imperfect Portugees, het nog wel redelijk vond. Hij vond de informatie zeer gedetailleerd (ja, met al die vertalingen die we gedaan hebben, kan dat ook niet anders… Zelfs de João heeft er vier uur tijd in gestoken om onze fouten eruit te halen…) Daarna gaan eten in het universitair restaurant met mijn mede-presenteerders en dan Portugese les. Ondertussen een sms van mijne papa gekregen dat hij er was… Na de les direct vertrokken, mijn gerief op mijn kot gedumpt en naar de hostel. Daar stond mijn papa te praten op het balkon, met João. Ik ben direct naar boven gesneld om mijn papa te knuffelen! De max! Veel geknuffeld en gepraat. Dan zijn we naar de binnenstad getrokken om eens rond te kijken en ietsken te eten. Ben met papa door de hele stadskern gestapt, en ondertussen waren we aan het bijpraten. Super! Dan zijn we een biefstuk gaan eten in een irish pub. Het was niet zo koud buiten, dus hebben we buiten gegeten… Daarna zijn we nog een beetje gaan wandelen en dan is papa al gaan slapen, want hij had niet veel geslapen, hij had zijn vlucht extreem vroeg… Dus papa gaan slapen, ik nog een beetje met wat mensen gepraat in de hostel en daarna ook gaan slapen.

Donderdag 6 december: Met papa ontbeten in de hostel (ik had twee maand geleden een pot choco gekocht en ik was er nog niet aangeweest, nu kon ik hem eindelijk eens openen. HIHI). Dan zijn we met zijn huurottooken vertrokken naar Conímbriga, waar er zich Romeinse ruïnes bevinden. Geweldig was het daar! Het zonnetje scheen en het was daar echt immens groot. En het zotte is, dat nog maar 1/3 ontgonnen is… Die Romeinen daar hadden een prachtige omgeving van natuur en een berg-dal. En die zotten hadden zelfs een zwembad. GEWELDIG! Het museum dat er aan verbonden was, was ook zeer interessant. Daarna zijn we naar Lousã gegaan. Een dorpje waar de tijd was blijven stilstaan. Het was alsof ge u in een stad van vijftig jaar geleden bevond(niet dat ik dat weet of zo, maar het voelde zo). Vergane glorie! En daarin de buurt zijn we ook naar een prachtige miradouro gaan kijken, met uitzicht op een dal met een kasteel. Daarna zijn we uiteraard naar dat kasteel gaan kijken. Niet echt impressionant… Het was gewoon mooi in zijn geheel...Er was een mooi zonnetje die dag. Dan zijn we teruggekeerd naar Coimbra en hebben we nog wat rondgewandeld. Ik heb papa de verschillende faculteiten vanbinnen getoond en dan zijn we ene gaan drinken en dan gaan eten in een Chinees restaurant, waar er niemand was. Maar we waren allebei vreet moe en zijn snel naar huis gegaan. Ik heb drie uur geslapen en ben dan nog naar een fuif gegaan. Het was de laatste erasmusfuif van dit semester, dus mijn laatste…Maar ik kon mij niet zo goed amuseren, er was te veel volk en ik werd daar claustrofobisch.

Vrijdag 7 december: Naar Buçaco gereden. Nu was het probleem dat het zeer slecht weer was, zeer bewolkt en mistig… We kwamen toe aan cruz alta (de plaats van waaruit ge dus 60km ver kunt kijken, waar ik met mama ook geweest ben), maar we zagen niet verder dan twintig meter. Ik was volledig teleurgesteld, want het was daar zoooo prachtig en ik wou dit uitzicht met mijn papa graag delen…Maar ja, dat kon dus duidelijk niet… Na een uurtje wat rondkijken, zijn we dan ook weer vertrokken, want in zo’n weer valt er dus niets te zien. De normaal prachtige dingen zijn dus letterlijk in het water gevallen.. Dan zijn we terug naar Coimbra gereden en zijn we in de Mc Donald’s nen vettigen hamburger met frieten gaan eten. Daarna zijn we ene gaan drinken in mijn stamcafé. Papa had ne warme chocomelk gevraagd, maar dat is hier dus helemaal anders als bij ons e. Dat is gewoon gesmolten chocolade dat ze in een glas gieten, waardoor de warme choco bijgevolg bijna hetzelfde is als chocoladepudding… Wel lekker, maar verdomd zwaar! Dan zijn we in de hostel wat gaan zitten en hebben we naar een film gekeken: ‘Grommit and Wallace and the were-rabbits”. De max van ne film, niet te doen! Daarna heb ik met papa mikado gespeeld (pure nostalgie, want als ik klein was, hebben we dat superveel gespeeld, toen was ik er wel nog goed in met mijn kleine vingerkes, maar nu ben ik net iets te ongeduldig en onelegant geworden…Bijgevolg heeft papa van de negen keer dat we gespeeld hebben, acht keer gewonnen: boehoeoe!). Dan zijn we pizza gaan eten en daarna nog mikado gespeeld… Dan ben ik vroeg gaan slapen, want ik was vreselijk moe!

Zaterdag 8 december: al veel beter weer! Vroeg opgestaan en samen met mijn papa ontbeten. Toen ik in de hostel toekwam, verschoot ik mij een bult, want papa was aan het praten met een Amerikaan over de presidentskandidaten…Ongelooflijk. Maar ale, het was wel nog nen sympathieke Amerikaan! Dan zijn we naar Lissabon vertrokken. Ik heb in de auto nog een beetje geslapen en eens toegekomen in Lissabon, dadelijk mijn vriendje gaan halen om zijn Sinterklaas-snoepen te geven, die mijn papa had meegebracht. HIHI. We zijn dan even naar zijn kot gaan kijken en erna zijn we Lissabon gaan verkennen, eerst nog een broodje gaan eten en dan de stijgende tocht aangevat naar ‘castelo de são Jorge’. Daarna de binnensteegjes wat verkend en heel veel rondgewandeld. Ook ene gaan drinken en naar de ijzeren lift gaan kijken. Dan in bairro alto wat rondgelopen en in een zeer gezellig cafeetje (‘les mauvais garçons’)ene gaan drinken, weer zo een zeer zware chocomelk. Daar een tijdje gezeten en daar ook dan gegeten. Heerlijk eten daar! Daarna is papa al gaan slapen en heb ik een beetje met mijn schatje op zijn kot gezeten en ben ik ook gaan slapen, terwijl mijn liefken aan het uitgaan was.

Zondag 9 december: Zeer leuke dag met papa! We zijn eerst naar Belém gereden en hebben daar de kerk bezocht, het was net zondagsdienst toen we daar binnenkwamen en er was daar een vrouw een christelijk liedeken aan het zingen, maar het was werkelijk prachtig! Ongelooflijke stem dat die had. Jaja, ik had even een godsdienstig kiekevel-moment…OOO! Dan zijn we het archeologisch museum binnengestapt. Superwijze dingen gezien! Zoals een pre-romeins badhuis! Daarna zijn we de Torre de Belém gaan bezoeken en daarna het maritiem museum (ik vind dat niet zo interessant, maar ja, mijne papa is daar zot van!). Daarna ietsken gegeten. Dan naar Sintra gereden en daar een beetje rondgelopen, niet echt iets bezocht, want ge hebt daar meer tijd voor nodig. En dan naar Cascais, een kuststadje. Het was daar eigenlijk zeer mooi. Heb daar mijn droomhuis gezien, zie de foto die ik heb toegevoegd… En we hebben daar een klein tentoonstellingsken in de vuurtoren over vuurtorens bezocht. Zeer mooie vuurtoren, steriel, wit, met blauw en drie palmbomen tussen al het wit… We hebben daar eventjes gezeten om naar de golven te kijken, die tegen een stuk wal beukten. Papa was blij om eindelijk nog eens een beetje immodium op te snuiven. HIHIHI! Daar nog een beetje rondgelopen en geweldige gesprekken gehad. Terug in Lisboa, zijn we even naar het stad geweest (hier heeft het vriendje zich terug bij ons vervoegd) en dan een pizza gaan eten (jippie weer fastfood: ik denk dat mijn verloren gewicht van de laatste weken er op deze vijf dagen er weer bij is!). Na het eten was papa moe…Snik! Bij Andrewken in mijn dagboek geschreven en dan dodo. Zo de hele dag toeristen is wel vermoeiend..

Maandag 10 december: Om half zeven opgestaan om papa nog nen toot te geven voor hij vertrok. Snel afscheid genomen. Gelukkig was ik nog te slaap- groggy om te beginnen wenen… Maar het was zooo leuk met papa en ik ben superblij hem nog eens gezien te hebben. Gelukkig gaat de tijd snel en zie ik iedereen snel terug! Terug in bedje gekropen en om 11 uur terug opgestaan, trein genomen, naar de winkel, naar de les (had een eigen-mening-examen dat wel redelijk gegaan is qua inhoud, maar de vraag is of mijn Portugees goed genoeg was), na de les thuis gezeten, ene gaan drinken en slapen.

Bij deze heb ik weer eens geschreven zie! Ik heb wel een grote frustratie: mijn papa heeft geen enkele nacht de prachtige heldere sterrenhemel kunnen zien door het bewolkte, vochtige weer. En we hebben maar twee dagen redelijk weer gehad, en wete wa, nu is dat al twee dagen superlekker weer, met een heerlijk winterzonnetje en gisteren een prachtige sterrenhemel… Dat is toch godgeklaagd ze… Pffff! Ik heb echt heel leuke dagen gehad! Merci de pa!!!

Haha, vandaag vertelde een kotgenote dat haar kat Andrew heet, naar een butler die ze heeft leren kennen in London!!! HIHIHIHIHIHI!!!

Ik weet eindelijk ook mijn examenrooster: 9 en 26 januari… En misschien nog eentje ertussen. Maar dat is niet zeker, omdat we tijdens het jaar massa’s taken hebben moeten maken, en als die goed genoeg zijn, krijgt ge daar al punten voor en moet ge geen examen meedoen. Fantastisch! En als ik voor 1 van die twee resterende buis, dan heb ik herexamen in februari. En ik weet ook al rond welke datum ik terug naar huis kom: het zal rond 2 maart zijn! Zodat ik op tijd terug ben voor Helena’tje haar verjaardag! Geef haar een dikke kus van mij. En kunt ge alstublieft eens een paar foto’tjes van haar opsturen?

Dikke zoenen voor mijn schatten!

Nathalietje (die al veel te hard beseft dat de mooie tijden bijna voorbij zijn…weeeeeeeen!)

Geen opmerkingen: