zaterdag 5 januari 2008

23 december tot en met vandaag 5 januari!


Uitleg foto's: de foto's in het midden zijn mijn vree goeie maten hier: João, Bernardo, Margaux, David en Renaat.. Dan bovenaan links zijn al de vrouwen van mijn kot met hun kerstcadeau in de hand. De foto links onderaan, en hiernaast is Peniche...



Halloooo lieve vrienden en familde!
Ik wens jullie een uiterst zalig jaar, met veel liefde, geluk en alles dat het hartje maar wensen kan. Jaja, clichéééé, maar toch, het zijn clichés vol vol vol waarheid!
Dit jaar zien we elkander eindelijk terug... Mijn vliegtuig is geboekt op 4 maart...

Ik zal jullie nu nog het een ander vertellen...

23 december: De trein naar mijn frientje genomen en 's avonds Mc Donald's gaan eten (jaja, ik weet het, niet gezond enzo...)

24 december: We zijn voor kerstavond naar het kot van twee Nederlandse vriendinnen van Andrew gegaan. Iedereen die er was had een schotel gemaakt. Er was massa's veel eten: hapjes, pompoensoep, veel te veel desserts... De anderen die er waren, waren Duitse mensen van de Nederlandse meisjes hun kot. Allemaal goede koks moet ik toegeven. De vooroordelen dat Nederlanders en Duitsers niet kunnen koken, klopt niet meer. Sehr gut! Het was heel gezellig, maar ja, uiteraard wel vreemd om kerstavond te vieren met mensen die ge nog nooit gezien hebt (meer dan de helft had ik nog nooit gezien...). Na ons volgestopt te hebben, hebben we een spelletje gespeeld: Mens, erger je niet/ Mensch ärger dich nicht... Fantastisch, maar wordt veel te snel saai omdat dit een spel gebaseerd is op geluk en ergernis. Niets voor mij dus, want ik heb echt geen geduld voor nutteloze spelletjes als dit... Het was wel fantastisch mooi weer buiten, de volle maan die de stad helemaal hulde in een zilver licht. Het was 13 graden ongeveer, zeer vreemd op kerst, maar ik vond het idyllisch en heerlijk! Ik heb een kleine ondervinding bij mezelf gedaan: ik haat sneeuw...Das koud en nat...Geef mij maar warme zon en niet-gladliggende oppervlakken... alhoewel de straten van Lissabon vrij glad zijn. hihi!

25 december: ZALIG KERSTFEEST!!! Vandaar mijn fantastische kleurencombinatie...Niets gedaan. Vooral geslapen, geleerd, tv gekeken, samen gekookt en da ist. Is ne keer iets anders als papie zijn lekker eten e. Die dag had ik liever bij mijn lieve familie geweest... Ik heb de gezelligheid en het heerlijk eten wel gemist!

26 december: Ok, ik was de kerstkleuren even beu. Groen en rood vloeken in mijn ogen... G********e, S**t
Vandaag zijn we samen gaan winkelen voor veel eten te kopen... En daarna is mijn schat gaan studeren thuis en ben ik gaan wandelen om van het heerlijk weer nog een beetje te genieten...mMMM deugd. Daarna ben ik naar de kapper geweest. Zo een vreselijk trendy ding. Maar die vertrouw ik meer dan andere...En effectief, het is zeer goed geknipt, niet te veel af en ze heeft gedaan wat ik wou...Super!

27 december: Ik alleen op schok door Lissabon. Het was weer fantastisch zonnig en warm weer en ik ben bijgevolg op een bankje in een parkje gaan zitten, waar er zeer veel oudere mensen net hetzelfde als ik aan het doen waren... Dan ben ik een beetje windowshopping gaan doen en daarna op mijn gemak een warme choco gaan drinken in mijn favoriete bar in Lisboa: 'les mauvais garçons' en daar een beetje gestudeerd. Daarna terug naar mijn vriendje en dan zijn we gaan eten. En 's avonds heb ik eindelijk de bekende eramsusfilm gezien "l'auberge espagnole". De max van ne film!

28 december: Ik wou dus een beetje de streek rond Lissabon verkennen en ben dus op deze dag met mijn rugzaksken vertrokken om Andrew te laten leren (hij heeft namelijk gisteren de vierde januari zijn eerste examen gehad en moest nog veel studeren..) Dus ik ben met de trein naar Fatima gegaan. Maar in Fatima toegekomen, kwam het er op neer dat de effectieve stad Fatima op een half uur rijden van dat station ligt. Dus ben ik met een taxi naar Tomar gegaan (dat is dichter), want ja bussen waren er daar dus ook niet...In Tomar heb ik een kasteel bezocht, zeer schoon. Daarna heb ik een bus genomen naar Peniche. Ik was daar vreselijk laat toegekomen omdat die bussen er dus langer over deden dan dat ik gehoopt had... Mijn indruk van afstand is volledig vertroebeld door in België te wonen. Als er nog 1 mens durft beweren dat Dendermonde en Gent ver van elkaar liggen, dan lach ik hun uit...(vriendelijk he) Alles lijkt zooo dicht bij elkaar in Portugal, maar als het erop neer komt vind ik alles ver, maar de Portugezen vinden het dicht... En wij moeten ook zeer blij zijn met ons openbaar vervoer, dat ons op veel mogelijke manieren naar een plaats brengen, want hier is da een miserie ze... Dus in Peniche toegekomen, naar de hostel daar, mij geïnstalleerd en dan gaan eten. Ik wou eens iets nieuws proberen. Ik heb everzwijn met kastanjes gegeten.. Ik voelde me redelijk oermens of asterix of zo. Het deed mij echt denken aan de jagende man en de plukkende vrouw... maar ik vond het heel lekker en zeer krachtige voeding die mij zeer veel energie gaf....Daarna in de hostel een beetje geleerd...

29 december: Op tijd opgestaan. Het weer was fantastisch...Niet normaal. Het was 16 graden en helemaal geen wind... Ik ben dus het stadje gaan verkennen, niet supermooi. Dan naar de haven, ook niet supermooi, maar dan heb ik een bus of drie genomen naar stranden, en daar dan beginnen wandelen. Peniche is een soort van schiereiland, dus zee aan alle kanten, en om die reden een geweldig surfoord. De stranden waren op zich typisch, met een zeer golfrijke zee. Maar aan de andere kant waren er rotsen, rotsen die afgesleten waren door de zee en de meest vreemde vormen gekregen hadden. ZO iets cool had ik nog nooit gezien. Dan waren er ook rotsen die zeer ronde vormen hadden door erosie en de kleur van de bodem was een combinatie van bordeau, oker en bruin waarop er sappige vetplanten groeiden. Dus deze laatste beschrijving is hetgene ge dus op mijn foto's ziet.
Na deze heerlijke wandeling een taxi moeten terugnemen want er waren uiteraard geen bussen meer binnen de volgende twee uur. Dan ben ik vertrokken met een...bus naar Obidos. Maar het was al bijna donker, dus veel heb ik er niet van kunnen zien. Het is een ommuurde middeleeuwse stad, de muur was volledig bekleed met lichtjes die de contouren van de kanteel-achtige vorm van de muur omringden. Er was verschrikkelijk veel volk: wat ik natuurlijk niet wist, is dat er een chocoladefestival in dit stadje aan de gang was. Dus zeer veel ouders met kinderen. Vreselijk druk, net Disneyland. Het stadje op zich was wel mooi, maar veeeeeel te toeristisch. Een beetje als Brugge... Ik vond de sfeer daar ook niet super. Maar ben daar dan toch op mijn gemak iets gaan drinken en daar nog een beetje rondgelopen en heb ik het duistere stadje in de duisternis verhuld, verkend... Dan de bus terug naar Peniche. Uiteraard mijn laatste bus naar Lisboa gemist, waardoor ik nog een nacht in Peniche moest blijven. Dus in Peniche pizza gaan eten en dan wat in de hostel vertoefd en zeer vroeg gaan slapen.

30 december: vroeg op om nog even naar de kade te gaan. Daar twee uur in de zon zitten leren... Dan naar de vissers gekeken en ongelooflijk beginnen filosoferen over de dingen des levens en over Portugal...Ge moogt zeggen wat ge wilt, maar ik weet dat de Portugezen en Spanjaarden dikke chancards zijn met hun prachtige landen. Ze hebben de mooiste plekjes uitgekozen... Ze waren niet lief met velen in de geschiedenis, maar oooooo ze hadden smaak... Ze hebben de mooiste talen, de mooiste mensen, de mooiste natuur in Europa! Jaja, ik word hier nog poëet... Of ik word zeevaardster...Of visser. Of ... Hmmm als ik oud ben, kom ik hier wonen. Een land met zoooooveel zee, dat is toch geweldig, dat is fantastisch! Er zijn hier echt nog zo wilde stukken natuur... WAAAUW!!! De zee, ik hou van de zee... De zee is indrukwekkend en laat een mens nadenken over het leven. De kracht die de zee uitstraalt... Toen ik daar gisteren zo zat te zitten op mijn rots, was er niemand in mijn omgeving en er was geen mens of huis of niets op het strand, niemand op die rotsen, gewoon ik en het geruis van de zee. EN DAT KAN NIET IN BELGIË, waar is onze stilte??????????????
Na daar zo lang te staan filosoferen, ben ik naar het busstation gestapt. Maar de bus was een uur te laat. Maar dat was niet erg omdat het zo warm was en ik dus nog een uur langer van de zon kon genieten, in mijn t-shirt!!!!!
De bus reed langs binnenwegen...WAAAUW!!!
In Lisboa terug naar het schatje, lang gepraat en dan beide geleerd!

31 december: Den laatsten dag vant jaar! Ik ben in de zon een beetje in het stad gaan rondlopen om naar de winkels en de mensen te kijken. Daarna ben ik beginnen koken, want iedereen moest een schotel meebrengen voor dit feestje. Na twee uur koken, zijn we naar Daniel, een Zweed, getrokken. De twee Nederlandse meisjes, twee Duitse meisjes, en twee Fransen waren er ook. Gegeten en gedronken. Veel gepraat. Om twaalf uur champagne op het terras (hij heeft een fantastisch kot dat uitkijkt op Lisboa, dus: vuurwerk kijken!) Er is dan een massaal grote groep binnengestuikt daar op zijn kot, allemaal Duitsers en Finnen enzo...
De hele nacht met het Franse meisje gepraat (jaaah in het Frans) en ook met de Finnen (neeeen niet in het Fins, wel in het Spaans!) en voor de rest, om vijf uur lagen we al in ons bed! Twas heel plezant, maar toch... Er ontbraken Romaanse volkeren voor mij...Het was een iets te blonde bedoening naar mijn goesting! :o) Maar het was wel leuk!!!

1 januari tweeduizendenacht: lang geslapen, dan mijn rugzak gepakt omdat ik Andrewken moest laten studeren en naar Coimbra vertrokken.... Gecomputerd en geleerd.

2 de janeiro: eten gaan kopen want mijn eten was allemaal op en dan gekookt. Mijne was gedaan en geleerd en 's avonds ene gaan drinken met João.

3 de enero: dood in mijn bed... Zeer moe en brollerig (de maandelijkse vrouwen-dingen)... blokkende...

4 januaaariiiii: brrrrrr, ziek. Het is namelijk al vanaf 1 januari Belgisch weer: wind, zon, regen, regen, regen, regen (motregen) BWEIK! De winter is hier begonnen zie. Studerende. Zucht, das saai... En 's avonds een uurtje ene gaan drinken met Renaat, Nusa en Tina...

5 januari: in de hostel gewerkt en daar gestudeerd en straks ook studeren zie...

Mijn lieve vrienden, ik heb er eens nen fantastischen kleurboek van gemaakt zie! Hopelijk zijn jullie niet te misselijk nu! HIHI!!!
Dikke zoenen en bedankt voor de telefoontjes en de smsjes van iedereen! Kzien under geire en allemaal succes met de dingen die jullie doen en de studenten met de examens natuurlijk!!!!

Binnen 59 dagen ben ik terug....
zoemzoenzoemzoenzoemzoen





3 opmerkingen:

Anoniem zei

JE HEBT HET WEER ZO PITTIG EN KLEURRIJK VERTELD, MERCI.
NU WEET IK OOK HOE HET MET MIJNEN ZOON GAAT.(GOED BLOKKEND DUS)
GROETJES EN HAPPY 2008
DOLL

Anoniem zei

Hallo Nathalieke

alles ok ondertussen, al wat beter hoop ik ?
We zijn de feestdagen en HTB nieuwjaarsreceptie goed doorgekomen al was het voor Philippe natuurlijk erg laat(half zes !) maar we zijn er weer voor een jaartje vanaf hé
Noteer almaar zondag 9 maart namiddag in je agenda. Want dan vieren we de eerste verjaardag van Helena met koffie en taart ! je bent dus maar net op tijd terug.
Voor de rest niet veel nieuws, we zijn allemaal terug aan de slag (met niet veel goesting) of naar de crèche (soms ook met niet veel goesting of wat ziekjes) Dus het is aftellen naar de lente hopelijk is het snel warmer weer enz.
nog veel succes met de examens, laat zeker weten hoe het geweest is en tot binnenkort
Kristina & Co

Anoniem zei

Dag Nathalie, ik kijk regelmatig op je blog maar er is al een tijdje niks meer bijgekomen.
groetjes